Opleiding

Het beroep mediacoach

Werken, reizen, sporten, een dagje uit, een feestje geven, gezonder leven, een aanschaf doen of geluk vinden in de liefde: bij al deze zaken komen steeds meer digitale vaardigheden kijken. Lang niet iedereen heeft die. Sterker nog: de meerderheid van alle Nederlanders scoort onvoldoende op een of meer digitale gebieden. Als mediacoach leer je anderen digitale technologie in te zetten om meer te bereiken, gelukkiger te leven, vriendschappen te verdiepen, geld te besparen, zingeving te vinden, van cultuur te genieten en zich te ontwikkelen. Als mediacoach heb je daardoor een belangrijk beroep. Maar je krijgt ook een boeiend beroep. De ontwikkelingen op digitaal gebied gaan snel. Als mediacoach stuit je voortdurend op nieuwe toepassingen en apps die soms handig, dan weer onzinnig zijn, soms hartverwarmend, dan weer verbijsterend. Je gniffelt om memes, verbaast je over nieuwsberichten en verwondert je over mediakunst. Je houdt je bezig met nieuwe vraagstukken rondom AI, sociale media, dataverzameling en netiquette. Internetwatcher Howard Rheingold stelt dat we zelf in de hand hebben of onze digitale toekomst geweldig of verschrikkelijk wordt. In de Opleiding Mediacoach leer je anderen hoe zij de digitale toekomst actief ter hand kunnen nemen.


Werkpraktijk

De meeste van onze deelnemers werken in de openbare bibliotheek of in het onderwijs. Daarnaast komen er deelnemers van gemeenten, ministeries, archieven, musea, kinderdagverblijven, BSO's, wijkteams, hulpverlening en gezondheidszorg. Ten slotte hebben we deelnemers die aan de slag gaan als zzp'er. In de opleiding brengen de docenten informatie in rondom mediawijsheidthema's die voor al die beroepen en functies relevant zijn. Bij ieder onderwerp exploreren we gezamenlijk wat de implicaties zijn voor jouw specifieke werkpraktijk en jouw specifieke doelgroep.


Brede blik

Zo ontwikkel je gedurende je opleiding een brede blik op alle aspecten van de medialisering van de samenleving. Als mediacoach heb je baat bij die brede blik, zelfs als je werktakenpakket heel specifiek is. Want in het digitale domein is alles met elkaar verweven. Een voorbeeld: wie met zijn of haar doelgroepen aan de slag wil met videobewerking, moet daarvoor een keuze maken voor bepaalde software. Daarbij komen direct issues rondom privacy, dataverzameling en commercie aan de orde. Bij het verzamelen van materiaal kom je uit bij sites met stockvideo's, waarbij je op allerhande mediawijsheidissues stuit: de meerderheid van de stockvideo's zijn gemaakt voor bedrijfsvideo's, zien er Amerikaans uit en zijn allesbehalve divers en inclusief. Daardoor komt misschien ook AI in beeld, om een video te creëren van een Surinaamse docent van 60 met een tablet in haar hand. Vervolgens komt digitale identiteit aan de orde. Want willen je doelgroepen een serieuze video maken in de stijl van VPRO Tegenlicht, of wordt het een vermakelijke vlog in de stijl van Enzo Knol of Mr. Beast? Ten slotte wil je dat de gemaakte video's daadwerkelijk bekeken worden. Daartoe moet je jouw doelgroepen leren welke socialemediaplatformen er zijn, wat de verschillen zijn en welke content geschikt is voor welke platforms.


Integrale digitale ondersteuning

Deze brede, integrale benadering hanteren we in de opleiding ook ten aanzien van de verschillende vormen van digitale ondersteuning. De Opleiding Mediacoach leidt je op tot mediacoach. Die functie is in 2005 bedacht door de Raad voor Cultuur in hun rapport Mediawijsheid: De ontwikkeling van nieuw burgerschap. Zoals de titel aangeeft is de taak van de mediacoach burgers mediawijzer te maken. Netwerk Mediawijsheid heeft dit vanaf 2008 verder opgepakt. In de loop der jaren zijn daar diverse initiatieven bijgekomen. De KNAW introduceerde in 2014 het begrip digitale geletterdheid. Dit leidde tot meer aandacht voor computational thinking. Curriculum.nu en de SLO gingen er verder mee aan de slag. Dit resulteerde dit jaar in de nieuwe kerndoelen. In 2020 ging de Alliantie Digitaal Samenleven van start, die zich inzet voor digitale inclusie. In 2021 startten Stichting Pica en de bibliotheken het programma digitaal burgerschap. In de Opleiding Mediacoach school je je op al deze gebieden. Je ondervindt daarbij de verschillen, maar bovenal de vele overeenkomsten tussen al deze vormen van digitale ondersteuning.


Visie

Mediawijsheid is geen neutraal veld. Jouw ambities als mediacoach hangen af van hoe jij zelf staat tegenover de digitalisering van onze leefwereld. Ga jij naar bed en sta je op met je smartphone, of gaat die van jou na 18.00 uit? Spendeer je jouw avond scrollend op Instagram of lees je dan een kritisch boeken over de surveillance samenleving? Heb jij een stappenteller om je pols of maak je jouw boswandelingen geheel offline? Laat je je kinderen Harry Potter kijken op HBO Max of geef je ze de boeken? In de Opleiding Mediacoach krijg je allerhande inspiratie aangereikt om je visie te ontwikkelen. Daarbij laten we deelnemers altijd de andere kant ontdekken. Vrolijke gebruikers ervaren in de opleiding voor hen tot dan toe verborgen keerzijden. Terughoudende criticasters verleiden we met pareltjes van toepassingen waar ze tot dan geen idee van hadden. Want mediawijsheid gaat om actief en bewust gebruiken. Ook gaan we in op wat dit betekent voor de relatie met jouw doelgroep. Hoe enthousiasmeer je senioren voor media als je ze zelf liefst ontwijkt? Hoe laat je jongeren die direct gaan zweten en trillen als hun batterij leeg is reflecteren op hun schermtijd als je zelf geen enkele moeite hebt een dag zonder smartphone door te brengen?


Hands-on

Ongeveer de helft van de opleiding zijn we hands-on bezig. Je speelt met AI-toepassingen, probeert briljante apps uit, bewerkt beeldmateriaal, probeert zoektools uit, zet een VR-bril op en nog veel meer. Liefde voor digitale technologie zit in ons DNA. We nemen je daar graag in mee.    


Digitale kloof

Xxx    

 

Praktische projecten

Gedurende de opleiding werk je toe naar de eindopdracht: het bedenken van acht nieuwe diensten of producten    

 


 






Hoe je tegen de digitalisering van onze leefwereld aankijkt, heeft


Deze integrale benadering hanteren we ook ten aanzien van de verschillende vormen van digitale ondersteuning. De Opleiding Mediacoach leidt je op tot mediacoach. Die functie is in 2005 bedacht door de Raad voor Cultuur in hun rapport Mediawijsheid: De ontwikkeling van nieuw burgerschap. Zoals de titel aangeeft is de taak van de mediacoach burgers mediawijzer te maken. Netwerk Mediawijsheid heeft dit vanaf 2008 verder opgepakt. In de loop der jaren zijn daar diverse initiatieven bijgekomen. De KNAW introduceerde in 2014 het begrip digitale geletterdheid. Dit leidde tot meer aandacht voor computational thinking. Curriculum.nu en de SLO gingen er verder mee aan de slag. Dit resulteerde dit jaar in de nieuwe kerndoelen. In 2020 ging de Alliantie Digitaal Samenleven van start, die zich inzet voor digitale inclusie. In 2021 startten Stichting Pica en de gezamenlijke bibliotheken het programma digitaal burgerschap. In de Opleiding Mediacoach school je je op al deze gebieden. Je ondervindt daarbij de verschillen, maar bovenal de vele overeenkomsten tussen al deze vormen van digitale ondersteuning.


Nieuwe diensten

Met die brede blik ga je aan het eind van de opleiding



Share by: